Trombocyter

Idag började min morgon tidigt! Jag skulle nämligen lämna trombocyter för första gången. Jag har tydligen väldigt höga och bra trombocytvärden och "fina tjocka vener!!". När jag lämnade blod för 2 veckor sen så frågade dom vänligt om jag inte kunde tänka mig att lämna lite annat nyttigt också. För er som inte vet vad trombocyter är så är det blodplättar. Det är bla sånt man ger till Leukemipatienter för att dom ska kunna tillverka nytt friskt blod (om jag förstått det hela rätt :) )

Nåja, efter närmare 90 minuter på NUS så var det över. Vad ganska obehagligt till en början men det var något jag vänjde mig vid rätt fort. Dom sticker in en nål, inte tjockare än vid blodgivning och sen så tar dom en massa blod, tömmer det på trombocyter och lite plasma och sen skickar dom tillbaka det genom samma slang och nål, sen tar dom en massa blod igen och samma visa. Rätt häftigt hur den här biologin fungerar. Inte nog med det, dom hade ju värsa videoteket där, så jag fick kika på film, jag blev serverad varm choklad och smörgås. Inte tokigt alls! Och det bästa av allt, jag fick 160 spänn i presentkort som går att nyttja typ i hela Umeå! Det var ju bara som gräddet på moset. Vid blodgivning brukar jag annars skänka mina stackars slantar till olika fonder men nu tänkte jag att jag var värd lite kosing..





Annars har midsommar varit bra. Firade med två tjejer från jobbet och deras kompisar, var trevligt men det märks att man är lite äldre ibland. Och det värsta är att jag inte tycker att vi är "äldre".. Men för en 20åring är vi ju det.. :P
Hyffsat väder efter massa regn, massa god mat men inget bad! Buhu!

I helgen blir det nog lite efter-birthday-party eftersom det nu är 98% säkert att det blir åsele ist för lajksjö. Chefen kommer tillbaka samma vecka som åsele och då kommer slutdomen. Fast det är nog bara jag som har e-b-party, dom andra har nog bara party. :P



/a

Kommentarer
Postat av: T

Tur du är duktig som lämnar sånt där nyttigt för andra saker....! Jag är MYCKET stolt över dig!

2008-06-24 @ 11:07:17
Postat av: Emma

Huvva, nålar och jag. Jag får rysningar av bara bilderna! ;P

Lät bra med åsele ist! :D

2008-06-24 @ 21:04:18
URL: http://pyzens.blogg.se/
Postat av: Äm

Jag är oxå mycket stolt över dig! Kram!

2008-06-25 @ 09:30:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0